Programy publikowania otwartego w ramach licencji Wirtualnej Biblioteki Nauki w roku 2024


Program publikowania otwartego Elsevier w ramach licencji krajowej 2022-2024
Ostatnia aktualizacja 23.10.2024: program został wstrzymany po wykorzystaniu puli 1013 artykułów na 2024 r. Wznowienie programu jest planowane na 1. kwartał 2025 r. po otrzymaniu finansowania MNiSW oraz po podpisaniu nowej umowy na licencję krajową Elsevier. Program będzie obejmował artykuły wysłane do czasopism już w 2025 r. Lista czasopism objętych programem najprawdopodobniej pozostanie taka sama jak w 2024 r. (patrz link poniżej), chyba, że MNiSW zdecyduje się sfinansować zwiększenie zakresu licencji krajowej. Afiliacja autorów w programie Elsevier jest weryfikowana przez lokalnych administratorów w instytucjach. Kontakt do lokalnych administratorów można uzyskać pod adresem wbn@icm.edu.pl.

Czasopisma hybrydowe objęte programem w 2024 r. (przy problemach z otworzeniem należy zapisać plik na dysku)
Dodatkowe czasopisma dostępne w programie dla: AGH w Krakowie, Akademii Leona Koźmińskiego, Politechniki Gdańskiej, Politechniki Śląskiej, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu i Uniwersytetu Gdańskiego
Lista instytucji uprawnionych do programu (aktualizacja 19.06.2024)
Prezentacja formularza Rights and Access dla programu A (aktualizacja 25.10.2021)

Umowa na licencję krajową Elsevier 2022-2024 obejmuje publikację ograniczonej liczby artykułów, które są zwolnione z opłaty Article Processing Charge (APC) (czyli tzw. “program A” w nomenklaturze z poprzedniej umowy). W każdym roku umowy program obejmuje 1013 artykułów wysłanych do czasopism w danym roku. W 2022 r. zostało opublikowane 1013 artykułów oraz – w związku z opóźnieniem podpisania umowy Elsevier i odroczeniem przez Elsevier zamknięcia programu – dodatkowe 465 artykułów (dane z Elsevier 27.01.2023). W latach 2023 i 2024 program działa od 1 stycznia danego roku do momentu wyczerpania puli na dany rok. Pula 1013 artykułów z 2023 r. została wykorzystana do 05.12.2023. Program wznowiony został 1 stycznia 2024 r. z pulą 1013 artykułów na 2024 r.

Które czasopisma i jaki rodzaj artykułów są objęte programem?

Program w 2024 r. obejmuje 1102 czasopisma hybrydowe pochodzące z 7 kolekcji tematycznych Science Direct zgodnie z ograniczeniem licencji krajowej wprowadzonym w grudniu 2022 r.: Biochemistry, Genetics and Molecular Biology, Computer Science, Engineering, Health Sciences, Immunology and Microbiology, Mathematics i Physics and Astronomy; oraz z grupy Lancet. Instytucje akademickie, które są objęte licencją krajową i prenumerują indywidualnie dodatkowe kolekcje tematyczne czasopism, mogą także publikować w tych czasopismach w ramach programu, patrz dodatkowe czasopisma dla: AGH w Krakowie, Akademii Leona Koźmińskiego, Politechniki Gdańskiej, Politechniki Śląskiej, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu i Uniwersytetu Gdańskiego.

Program nie obejmuje czasopism gold open access i niektórych czasopism współwydawanych przez Elsevier, w których publikacje otwarte są finansowane na specjalnych zasadach i nie mogą być realizowane w ramach programu krajowego. Programy obejmują następujące typy artykułów: Case Reports, Data, Full Length Articles, Micro Articles, Software, Reviews, Replication Study, Short Communications, Short Surveys, Videos, Practice Guidelines i Protocols, patrz opis typów.

Które opłaty są objęte programem?

Jedyną opłatą objętą programem jest Article Processing Charge (APC). Autorzy publikujący w programie są zwolnieni z opłaty APC, co jest prezentowane przez Elsevier w formularzu Rigts and Access jako 100% rabat. Katalogowe ceny APC (bez rabatu) są dostępne na stronie wydawcy, ale cennik ten zawiera tylko informacje dla podstawowego typu artykułu Full Length Article, oraz nie uwzględnia dodatkowych zniżek do APC, które mogą być stosowane przez redakcje. Wiążące informacje o cenie APC dla danego artykułu przed i po rabacie z tytułu programu są widoczne dla autora już po przyjęciu artykułu do publikacji w formularzu Rights and Access opisanym poniżej w sekcji “Kiedy i jak można zgłosić artykuł do programu?” oraz dla administratora w systemie EOAP.

Niektóre czasopisma pobierają dodatkowe opłaty, np. opłatę od liczby stron (“Page Charges”), opłatę za przyjęcie manuskryptu (“Submission Fee”) lub za dodatkowe usługi, które mogą być zamówione przez autora (odbitki, kolorowe rysunki w wersji drukowanej itp.). Opłaty te są opisane w instrukcjach dla autorów na stronach domowych poszczególnych czasopism oraz są wskazane w korespondencji z redakcją lub na specjalnej stronie, do której autor zostaje skierowany przez redakcję po akceptacji artykułu do druku. Opłaty te nie są podane w opisanym poniżej formularzu Rights and Access, w którym wskazana jest tylko opłata APC. Dodatkowe opłaty są rozliczane między czasopismem i autorem na podstawie osobnej faktury. Opłata “Page Charges” ma zastosowanie niezależnie od otwartego lub subskrypcyjnego modelu publikacji i wg informacji z marca 2021 r. jest stosowana przez kilkanaście czasopism, ale przy publikacji w dowolnym czasopiśmie autor powinien sprawdzić aktualne zasady na stronie danego czasopisma.

Kto i z jakiej instytucji może korzystać z programu?

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach, które są objęte licencją krajową Elsevier oraz założyły konto administracyjne w systemie Elsevier Open Access Platform (EOAP) do weryfikacji afiliacji swoich autorów, patrz lista instytucji. Wg umowy autor korespondencyjny jest jedynym autorem, który zarządza procesem publikacji artykułu od przesłania do akceptacji i prowadzi korespondencję w tej sprawie z Elsevier. Instytucje zainteresowane założeniem konta EOAP mogą zgłaszać się na adres wbn@icm.edu.pl.

Kiedy i jak można zgłosić artykuł do programu?

W ramach programu w 2024 r. można opublikować artykuł wysłany do czasopisma w 2024 r. po zaakceptowaniu artykułu do publikacji, jeśli pula programu nie jest jeszcze w tym momencie wyczerpana. W momencie składania manuskryptu do czasopisma autor może otrzymać od wydawcy informację o możliwym rabacie z tytułu programu, ale jest to tylko informacja o spełnianiu kryteriów do programu, a nie gwarancja dostępności puli. Autor korespondencyjny, którego artykuł został zrecenzowany i zaakceptowany do publikacji, otrzymuje od Elsevier link do formularza Rights and Access. Formularz służy do wyboru publikacji w modelu subskrypcyjnym lub otwartym (gold open access) oraz umożliwia skorzystanie z programu dla polskich autorów. W formularzu należy wskazać organizację, która powinna być zgodna z afiliacją lub jedną z afiliacji przypisanych do autora korespondencyjnego na stronie tytułowej artykułu. Jeśli organizacja, czasopismo oraz typ artykułu są objęte polskim programem, a pula programu jest nadal dostępna w momencie wypełniania formularza, to formularz automatycznie wyświetli autorowi opcję publikacji otwartej w ramach programu i zwolnienia z opłaty APC, patrz prezentacja formularza dla programu. Po wyczerpaniu dostępnej puli formularz oferuje publikację w modelu subskrypcyjnym lub w modelu otwartym na koszt autora.

W przypadku wyboru opcji publikacji otwartej autor musi także wybrać w dalszej części formularza typ licencji CC-BY lub CC-BY-NC-ND. W niektórych czasopismach Elsevier jest także do wyboru opcja licencji CC-BY-NC. Autor może wybrać licencję według własnego uznania, ale zwracamy uwagę, że licencja CC-BY jest wymagana w Planie S, którego sygnatariuszem jest m.in. NCN, patrz informacja na stronie NCN. Po wybraniu przez autora opcji publikacji otwartej w programie artykuł zostanie przesłany do weryfikacji, po której autor dostanie kolejnego emaila z informacją o wyniku weryfikacji. Uwaga: autor według własnego uznania może wybrać tradycyjną bezpłatną publikację artykułu (opcja „subskrypcja”) i nie będzie to skutkować żadnym ograniczeniem dostępu do programu w przyszłości.

Jak przebiega weryfikacja artykułów zgłoszonych do programu?

Informacja o artykule zgłoszonym do programu jest przesyłana przez Elsevier do lokalnego administratora w instytucji, który za pomocą konta w systemie EOAP dokonuje weryfikacji, czy autor jest afiliowany w instytucji oraz czy wskazał tę afiliację na stronie tytułowej artykułu. W razie wątpliwości lokalny administrator kontaktuje się z autorem.

Gdzie można uzyskać pomoc w sprawie programu?

Wszelkie pytania dotyczące programu można kierować do wydawnictwa Elsevier na adres support@elsevier.com oraz do WBN na adres wbn@icm.edu.pl. W przypadku problemów z publikacją konkretnego artykułu wskazane jest podanie w korespondencji identyfikatora DOI, o ile jest on już przypisany do artykułu. Informacja o polskim programie jest także dostępna na stronie Elsevier. Dodatkowo można obejrzeć nagrania webinariów dla bibliotekarzy/bibliotekarek oraz autorów/autorek dotyczący zasad publikowania w modelu Open Access Elsevier w ramach licencji krajowej: Elsevier library journey, Elsevier author journey. Pod adresem wbn@icm.edu.pl można także uzyskać kontakt do lokalnych administratorów programu publikowania Elsevier w poszczególnych instytucjach.


Program publikowania otwartego Springer w ramach licencji krajowej 2022-2024
Ostatnia aktualizacja 21.11.2024: zostało wykorzystane 1369 artykułów z puli na 2024 r., która została powiększona do 1466 artykułów. Pula została uruchomiona na początku kwietnia 2024 r. i obejmowała początkowo 1363 artykuły, do których w listopadzie br. zostało dokupione 89 artykułów oraz dodane 14 artykułów zapasowych, które przysługują w przypadku, gdy pula kończy się przed końcem roku. Dalsze zwiększanie puli w 2024 r. nie jest możliwe ze względu na ograniczenia związane z Prawem zamówień publicznych. Po wyczerpaniu obecnej puli, co prawdopodobnie nastąpi na początku grudnia br., wznowienie programu Springer będzie możliwe w 1. kwartale 2025 r. po przyznaniu przez MNiSW finansowania na 2025 r. i po podpisaniu nowej umowy z wydawcą. Afiliacja autorów w programie Springer jest weryfikowana wyłącznie przez lokalnych administratorów w instytucjach. Kontakt do lokalnych administratorów można uzyskać pod adresem wbn@icm.edu.pl.

Czasopisma Springer objęte programem – katalog 2024 (lista zaktualizowana 08.04.2024)
Lista instytucji uprawnionych do programu (aktualizacja 19.06.2024)
Prezentacja formularza dla autorów Open Access Systems Solution

Program umożliwia autorom afiliowanym w polskich instytucjach akademickich publikowanie artykułów otwartych w czasopismach hybrydowych Springer. W ramach programy dostępne jest także kilkanaście czasopism, które w trakcie trwania obecnej umowy 2022-2024 zmieniły model z hybrydowego na całkowicie otwarty. Koszty publikacji artykułów w ramach programu (Article Processing Charge) są pokrywane z opłaty za licencję krajową Springer ze środków MNiSW. Od 2019 r. umowa na licencję krajową Springer ma wszystkie atrybuty umowy transformacyjnej, w której większa część opłaty licencyjnej jest przeznaczona na publikowanie otwarte, a mniejsza część stanowi opłatę za dostęp do artykułów subskrypcyjnych. Rozwiązanie to związane jest z założeniem, że udział artykułów otwartych w czasopismach hybrydowych będzie stopniowo rósł, aż do całkowitej transformacji czasopism do modelu otwartego, co jest zgodne z Planem S. W roku 2022 r. do programu przyjęto 992 artykuły, w tym 180 artykułów w okresie styczeń-luty w ramach puli pozostałej z 2021 r. oraz 812 artykułów w okresie lipiec-grudzień w ramach nowej puli artykułów na 2022 r. Program był zawieszony pomiędzy lutym a lipcem 2022 r. ze względu na opóźnienie potwierdzenia finansowania MNiSW na 2022 r. W roku 2023 r. do programu przyjęto 1836 artykułów, w tym 512 artykułów w okresie styczeń-kwiecień w ramach puli pozostałej z 2022 r. oraz 1324 artykuły w okresie maj-grudzień z nowej puli 1350 artykułów na 2023 r. W styczniu 2024 r. z programu skorzystało ostatnie 26 artykułów w ramach puli pozostałej z 2023 r. Powyższe dane z lat 2022 i 2023 zostały skorygowane w styczniu 2024 r. w oparciu o aktualną metodę zliczania artykułów w systemie Springera opartą na dacie przyjęcia artykułu do programu (data weryfikacji afiliacji).

Kto może korzystać z programu?

Program przeznaczony jest dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach, które są objęte licencją krajową Springer oraz założyły konto administracyjne Article Approval Service (AAS) do weryfikacji afiliacji swoich autorów, patrz lista instytucji. Afiliacja autora korespondencyjnego powinna być podana w nagłówku artykułu z dokładnością wystarczającą do jednoznacznej identyfikacji z powyższą listą. Autor korespondencyjny może podać w artykule więcej niż jedną afiliację i wystarczy, aby przynajmniej jedna z nich była zgodna z listą. Afiliacja ewentualnych współautorów artykułu nie ma znaczenia dla programu.

Które czasopisma i jakie artykuły są objęte programem?

Program obejmuje obecnie 1983 czasopism hybrydowych z podstawowej kolekcji Springer oraz 20 czasopism hybrydowych ADIS, patrz katalog 2024 (zaktualizowany 08.04.2024). W ramach programu dostępne jest także kilkanaście czasopism, które w trakcie trwania obecnej umowy 2022-2024 zmieniły model z hybrydowego na całkowicie otwarty, patrz informacje w katalogu w kolumnach “Publishing Model” oraz “Important Note”. Autorzy, który wysyłają swoje artykuły do czasopism całkowicie otwartych objętych programem powinni liczyć się z ryzykiem, że artykuł zostanie zaakceptowany po wyczerpaniu puli z 2024 r. i i będzie musiał być sfinansowany przez autora (w przypadku czasopism hybrydowych pozostaje jeszcze opcja publikacji subskrypcyjnej). Program nie obejmuje pozostałych czasopism otwartych SpringerOpen oraz BioMed Central.

Program obejmuje artykuły typu OriginalPaper, ReviewPaper, BriefCommunication oraz ContinuingEducation. Program nie obejmuje EditorialNotes, News, Letters. W ramach programu pokrywana jest opłata Article Processing Charge, ale nie są pokrywane opcjonalne opłaty dodatkowe za kolorowe rysunki itp. Uwaga: czasopismo Advances in Therapy pobiera obowiązkową opłatę dodatkową Rapid Service Fee, która nie jest pokrywana z programu. Jest to jedyne czasopismo w programie stosujące taką obowiązkową opłatę i prawdopodobnie zostanie usunięte z programu w 2025 r.

Jak korzystać z programu?

Po przyjęciu artykułu do publikacji autor korespondencyjny otrzymuje email, który zawiera link służący do zakończenia procesu publikacji. Link prowadzi na stronę, na której należy kliknąć ‘Request login email’ (patrz prezentacja, str. 3), po czym autor otrzyma drugi email z linkiem do formularza Open Access Systems Solution. W formularzu autor korespondencyjny musi wskazać swoją afiliację (patrz prezentacja, str. 5) na liście, która zawiera instytucje objęte umowami na publikowanie otwarte ze Springerem. Wybrana afiliacja musi być jedną z afiliacji autora podanych w artykule. Na liście w formularzu występują nazwy angielskie polskich instytucji, ale wybór z tej listy służy wyłącznie potwierdzeniu afiliacji przez autora, natomiast w artykule może występować nazwa instytucji w dowolnej wersji językowej. Jeśli w momencie wypełniania formularza pula artykułów w programie na danych rok nie jest jeszcze wyczerpana i system rozpozna wybraną instytucję jako należącą do programu, to formularz wyświetli informację “Open access at no cost to you” (patrz prezentacja, str. 6), która dotyczy umowy krajowej obejmującej wszystkie polskie instytucje akademickie zgłoszone do licencji Springer. Po kliknięciu w ‘Yes, submit for approval’ informacja o artykule zostanie wysłana do lokalnego administratora w instytucji w celu weryfikacji afiliacji. O wyniku weryfikacji autor zostanie powiadomiony emailem (patrz prezentacja, str. 9). Akceptacja publikacji w programie OA oznacza, że koszt publikacji zostanie pokryty z opłaty za licencję krajową wniesioną do Springera przez ICM i finansowaną ze środków MEiN.

Opisana powyżej procedura jest wykorzystywana przez Springera do obsługi większości czasopism hybrydowych, za wyjątkiem ok. 100 czasopism, które w katalogu 2024 w kolumnie “Standard Hybrid Specific Workflow” mają oznaczenie “non-standard”. W przypadku tych czasopism autor korespondencyjny otrzyma specjalne instrukcje postępowania od redakcji. Ponadto formularz Open Access Systems Solution oferuje jedynie standardowy typ licencji otwartej CC-BY, która jest zgodna z planem S i rekomendowana przez WBN. Jeśli jednak autor chce opublikować swój artykuł na licencji CC-BY-NC, to powinien to zgłosić do wydawnictwa na adres ORSupport@springernature.com w momencie lub zaraz po pierwszym wysłaniu artykułu do czasopisma. Po akceptacji takiego artykułu autor otrzyma od wydawnictwa specjalny formularz dla niestandardowej licencji. W opisanych powyżej przypadkach niestandardowych informacja o artykule jest także wysyłana do lokalnego administratora w instytucji w celu weryfikacji afiliacji.

Gdzie można uzyskać pomoc w sprawie programu?

Wszelkie pytania dotyczące publikowania otwartego w czasopismach hybrydowych można kierować bezpośrednio do wydawnictwa Springer Nature pod adres oa.verification@springernature.com. W razie dalszych problemów prosimy kontaktować się z obsługą WBN pod adresem wbn@icm.edu.pl. Informacje o programie są także dostępne na stronie wydawcy Open access agreement for Poland.


Program publikowania otwartego Science Advances w ramach licencji krajowej 2022-2024
Ostatnia aktualizacja 18.09.2024: zostały wykorzystane 2 artykuły z puli 10 artykułów na 2024 r. Program działa od 1 stycznia 2024 r. z pulą 10 artykułów na 2024 r.

Program jest dodatkiem do licencji krajowej na dostęp do czasopisma Science. Czasopismo Science działa wyłącznie w modelu subskrypcyjnym, a do publikowania otwartego przeznaczone jest osobne czasopismo open-access Science Advances. Krajowa opłata licencyjna Science finansowana przez MEiN pokrywa koszt publikacji w czasopiśmie Science Advances do 10 artykułów z Polski rocznie. Oferta przysługuje autorom korespondencyjnym afiliowanym w polskich instytucjach objętych licencją Science, którzy wskazali tę afiliację na stronie tytułowej artykułu. Wydawnictwo samo identyfikuje takie artykuły, ale w celu zapewnienia poprawnej identyfikacji autor korespondecyjny z Polski powinien osobiście kontaktować się z wydawnictwem w całym procesie zgłaszania artykułu i publikacji. Autorzy korespondencyjni, których artykuły zostały przyjęte do druku, mogą dodatkowo kontaktować się z ICM na adres wbn@icm.edu.pl w celu skorzystania z programu. W 2021 r. w ramach programu publikowania otwartego w Science Advances zostały opublikowane 2 artykuły, w 2022 r. 3 artykuły, w 2023 r. 2 artykuły.


Program międzynarodowy Scoap3
Program jest kontynuowany w sposób ciągły i bez ograniczeń na liczbę artykułów.

Sponsoring Consortium for Open Access Publishing in Particle Physics (patrz strona SCOAP3) to międzynarodowe konsorcjum instytucji naukowych, agencji finansujących naukę oraz bibliotek z 27 krajów, koordynowane przez CERN, które od początku roku 2014 finansuje otwarte publikacje naukowe z zakresu fizyki cząstek. Obecnie konsorcjum posiada umowy z wydawcami na okres 2023-2024 obejmujące 3 czasopisma APS (finansowane częściowo ze SCOAP3 oraz subskrypcji), 2 czasopisma Springer, 2 czasopisma Elsevier oraz po 1 czasopiśmie IOP, OUP i Uniwersytetu Jagiellońskiego. Czasopisma te są w całości lub w części finansowane ze środków SCOAP3. W czasopismach tych mogą publikować naukowcy z całego świata i nie ponoszą za to żadnych opłat indywidualnych. W ramach programu Scoap3 od 2023 r. zostało także opublikowane 89 książek otwartych (stan na 12.07.2024) z dziedziny fizyki cząstek i dziedzi pokrewnych, patrz informacja na stronie programu Scoap3 oraz dostęp do książek na serwerze OAPEN.

W przygotowaniu SCOAP3 uczestniczyły polskie grupy badawcze tworzące krajowe konsorcjum Polska Fizyka Cząstek, którego koordynatorem jest IFJ PAN. ICM działając na wniosek tego konsorcjum oraz we współpracy z CERN wynegocjował obniżki kosztów licencji Elsevier, Springer, IOP oraz APS z tytułu zmiany modelu czasopism SCOAP3, podpisuje umowy z CERN (obecnie na lata 2023-2024) oraz finansuje składkę Polski na program ze środków MEiN w ramach WBN.


Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej ACS 2023-2025
Ostatnia aktualizacja 21.10.2024: program został wstrzymany po wykorzystaniu puli 398 artykułów na 2024 r. Program zostanie wznowiony 1 stycznia 2025 r. z nową pulą.

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum. W 2024 roku program obejmuje 86 czasopism wydawanych przez ACS (wszystkie tytuły z listy czasopism dostępnych w roku 2024 objęte są programem publikowania otwartego), w tym 70 czasopism hybrydowych i 16 czasopism otwartych. Program obejmuje wszystkie typy artykułów za wyjątkiem: Additions and Corrections, Expressions of Concern i Retractions. Program pozwala na publikację otwartą na licencji CC-BY bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów przyjętych do publikacji w bieżącym roku. Pula nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły są włączane do programu w kolejności przyjęcia do publikacji (decyduje data “Manuscript Acceptance Date” określana czasem w artykułach jako data “Revised”). W 2020 r. dostępna była pula 300 artykułów wyczerpana 9.12.2020, w 2021 r. pula 324 wyczerpana 28.12.2021, w 2022 r. pula 346 wyczerpana 28.12.2022. Program został wznowiony 31 stycznia 2023 r. po potwierdzeniu dofinansowania MNiSW dla nowej umowy 2023-2025. Pula programu na 2023 r. wynosiła 370 artykułów i została wyczerpana 27.11.2023, w 2024 r. pula 398 artykułów wyczerpana 21.10.2024 r.

Autorzy, którzy wysyłają artykuły do recenzji w czasopiśmie ACS, powinni zwrócić uwagę, że na tym etapie (“online manuscript submission process”) wypełniają formularz on-line, w którym powinni wybrać swoją afiliację z listy instytucji. Zalecane jest także, ale nie obowiązkowe, podanie adresu email z domeny tej instytucji. Po przyjęciu przez wydawcę artykułu do publikacji, autor otrzymuje email od wydawcy z linkiem do formularza Journal Publishing Agreement (JPA) oraz, jeśli wcześniej autor wskazał odpowiednią afiliację, z informacją o możliwości skorzystania z programu. W formularzu JPA autor ma opcję wyboru publikacji OA z zachowaniem praw autorskich. Autor może także zrezygnować z praw autorskich, co nie wyklucza z programu, ale nie jest rekomendowane przez ICM, lub wybrać publikację w modelu tradycyjnym. Autorzy, którzy po akceptacji artykułu dostali link do JPA ale bez informacji o możliwości włączenia do programu, mogą zgłaszać się do ICM na adres wbn@icm.edu.pl załączając aktywny link DOI do artykułu, a jeśli ten link nie jest aktywny, to stronę/y z tytułem, autorami i afiliacjami z zaakceptowanego manuskryptu.

Informacja o zaakceptowanym artykule uprawnionym do włączenia do programu jest również przekazywana przez wydawcę do administratora w ICM. Administrator sprawdza, czy w artykule podana jest odpowiednia afiliacja i przesyła do autora prośbę o potwierdzenie, czy autor chce skorzystać z programu i czy wybrał opcję publikacji OA w formularz JPA. Jeżeli w formularzu JPA autor nie zaznaczył opcji OA, a chce to zmienić, przed opublikowaniem artykułu możliwa jest zmiana umowy autora z wydawcą – na prośbę autora lub ICM wydawca może przesłać autorowi nowy link do formularza JPA (po opublikowaniu artykułu zmiana JPA nie jest możliwa). Po otrzymaniu od autora potwierdzenia, że podpisał JPA z wybraną opcją OA, administrator akceptuje włączenie artykułu do programu. Autorzy korzystający z programu mogą także uzyskać pomoc na każdym etapie publikacji w ACS pod adresem support@services.acs.org.

Uczestnicy konsorcjum ACS w roku 2024:

  1. Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica
  2. Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN
  3. Centrum Materiałów Polimerowych i Węglowych PAN
  4. Instytut Agrofizyki im. Bohdana Dobrzańskiego PAN
  5. Instytut Biochemii i Biofizyki PAN
  6. Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN
  7. Instytut Chemii Fizycznej PAN
  8. Instytut Chemii i Techniki Jądrowej
  9. Instytut Chemii Organicznej PAN
  10. Instytut Fizyki Jądrowej im. H. Niewodniczańskiego PAN
  11. Instytut Fizyki Molekularnej PAN
  12. Instytut Fizyki PAN
  13. Instytut Inżynierii Chemicznej PAN
  14. Instytut Katalizy i Fizykochemii Powierzchni im. Jerzego Habera PAN
  15. Instytut Niskich Temperatur i Badań Strukturalnych PAN
  16. Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy
  17. Instytut Wysokich Ciśnień PAN
  18. Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
  19. Politechnika Gdańska
  20. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
  21. Politechnika Łódzka
  22. Politechnika Poznańska
  23. Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
  24. Politechnika Śląska
  25. Politechnika Warszawska
  26. Politechnika Wrocławska
  27. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Chemii Przemysłowej im. Profesora Ignacego Mościckiego
  28. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ciężkiej Syntezy Organicznej “Blachownia”
  29. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Przemysłu Organicznego
  30. Sieć Badawcza Łukasiewicz – PORT Polski Ośrodek Rozwoju Technologii
  31. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  32. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  33. Uniwersytet Gdański
  34. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  35. Uniwersytet Jagielloński
  36. Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  37. Uniwersytet Łódzki
  38. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  39. Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  40. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  41. Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  42. Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  43. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  44. Uniwersytet Opolski
  45. Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  46. Uniwersytet Śląski w Katowicach
  47. Uniwersytet w Białymstoku
  48. Uniwersytet w Siedlcach
  49. Uniwersytet Warszawski
  50. Uniwersytet Wrocławski
  51. Uniwersytet Zielonogórski
  52. Warszawski Uniwersytet Medyczny
  53. Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego
  54. Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej CUP (licencja i program zawieszone w 2023 r.)
Licencja i program publikowania zawieszony w związku z brakiem dofinansowania w 2023 r. Instytucje zainteresowane dostępem i publikowaniem w czasopismach CUP powinny kontaktować się z Anną Abramowską, AAbramowska@ebsco.com, przedstawicielką firmy Ebsco.

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum. Program obejmuje 376 otwartych i hybrydowych czasopism CUP, ale autor z danej instytucji jest uprawniony do bezpłatnego publikowania otwartego tylko w czasopismach z tej kolekcji, którą subskrybuje ta instytucja, autor może to sprawdzić na dedykowanej stronie na serwerze wydawcy. W momencie akceptacji artykułu do druku autor otrzymuje email z wiadomością, że instytucja potencjalnie może pokryć APC, ale autor sam musi sprawdzić na stronie wydawcy Read and publish agreements, czy tak jest w jego przypadku. Wyjątek stanowią czasopisma będące w Ironclad (nowy system do kontraktów), które informują autora o pokryciu kosztów APC przez instytucję. W momencie przesłania artykułu do czasopisma nie ma automatycznej informacji o możliwości skorzystania z depozytu OA. Program pozwala na publikację bez opłat dla autorów artykułów przyjętych do publikacji w bieżącym roku bez ograniczenia na liczby artykułów. W 2020 r. zostało opublikowane 48 artykułów, a w 2021 r. zostało opublikowane 75 artykułów (wynik ostateczny z 20.05.2022 niższy od planowanego o 34 artykuły, których autorzy nie potwierdzili retroaktywacji). W 2022 r. zostało opublikowane 71 artykułów (dane ostateczne ze stycznia 2023 r.).

Autorzy korespondencyjni, którzy wysyłają artykuł do recenzji, powinni wykazać swoją przynależność instytucjonalną, np. podając swój identyfikator Orcid. Zalecane jest także korzystanie z emaila instytucjonalnego, co ułatwi identyfikację instytucji autora. Po recenzjach oraz po zaakceptowaniu artykułu przez zespół redakcyjny czasopisma, autor otrzyma wiadomość email wraz z linkiem do strony danego czasopisma, na której znajdują się formularze niezbędne do przygotowania umowy licencyjnej. Autor, który chce opublikować artykuł otwarty, powinien wybrać jeden z dwu formularzy w sekcji „Open Access Articles” oraz wybrać wersję licencji Creative Commons. Wybór formularza zależy od tego, czy właścicielem praw autorskich danej publikacji jest autor/autorzy publikacji, czy też jego/ich pracodawcy. Po wypełnieniu i złożeniu formularza przez autora, artykuł jest kierowany do zatwierdzenia publikacji w ramach programu przez koordynatora, a po zakończeniu procesu autor otrzyma wiadomość email z potwierdzeniem, że artykuł zostanie opublikowany w otwartym dostępie. Cały proces opisany jest krok po kroku w przewodniku „Step-by-step guide to publishing Open Access in Cambridge Journals”. Koordynatorem licencji i programu CUP od 2021 r. jest firma Ebsco, osoba kontaktowa: Anna Abramowska AAbramowska@ebsco.com.


Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej Emerald (licencja i program zawieszone w 2023 r.)
Licencja i program publikowania zawieszony w związku z brakiem dofinansowania w 2023 r. Instytucje zainteresowane dostępem i publikowaniem w czasopismach Emerald powinny kontaktować się z Radką Krivankovą, rkrivankova@emerald.com, przedstawicielką firmy Emerald.

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum. Autor z danej instytucji jest uprawniony do publikowania w ramach programu w tych czasopismach, które subskrybuje ta instytucja, patrz lista subskrybowanych kolekcji oraz lista czasopism w kolekcjach. Program pozwala na publikację otwartą na licencji CC-BY bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów przyjętych do publikacji w bieżącym roku. Pula nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły będą włączane do programu w kolejności przyjmowania artykułów do publikacji. W 2020 r. została wykorzystana cała pula 35 artykułów, w 2021 r. – cała pula 39 artykułów, w 2022 r. – cała pula 33 artykułów.

Autor, który wysyła artykuł do recenzji, wypełnia formularz on-line w systemie ScholarOne, w którym wskazuje swoją instytucję w rubryce “primary affiliation” (do programu Emerald uprawnia tylko ta główna afiliacja) i adres email w domenie tej instytucji oraz zaznacza wybór ‘Yes. I want to publish open access’, jak pokazano w broszurze. Po zaakceptowaniu artukułu do publikacji Emerald skontaktuje się z autorem w sprawie licencji. Jeśli artykuł będzie uprawniony do programu i pula programu nie będzie wyczerpana, to Emerald zaproponuje licencję CC-BY na publikację otwartą w ramach programu bez kosztów dla autora (tzw. voucher). Jeśli artykuł nie będzie uprawniony lub pula będzie wyczerpana, to Emerald zaproponuje wybór: bezpłatną publikację w module subskrypcyjnym (Emerald Copyright) lub publikację otwartą na koszt autora. Autorzy, którzy po akceptacji artykułu nie dostali z Emerald propozycji włączenia do programu, mogą zgłaszać się do ICM na adres wbn@icm.edu.pl załączając aktywny link DOI do artykułu lub numer ID oraz stronę/y z tytułem, autorami i afiliacjami z zaakceptowanego manuskryptu. Autorzy korzystający z programu mogą także uzyskać pomoc na każdym etapie publikacji w Emerald pod adresem APC@emerald.com . Informacja o programie jest także dostępna na stronie wydawcy.


Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej IEEE 2024
Program kontynuowany w 2024 r. tylko dla tych instytucji, które korzystają z indywidualnie przedpłaconych depozytów na publikowanie z lat 2022-2024. Od 2022 r. program nie jest objęty dofinansowaniem MNiSW.

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum, które zamówiły i przedpłaciły dla siebie publikację określonej liczby artykułów. Program obejmuje wszystkie czasopisma otwarte i hybrydowe IEEE, patrz strona IEEE Open. W 2020 r. zostało zamówione łącznie 121 artykułów, z których wykorzystano 30. Pozostałe 91 artykułów mogło być wykorzystane do 30 czerwca 2021 r. z możliwością przedłużenia o kolejne 12 miesięcy. W 2021 zamówiono kolejne 108 artykułów, w roku 2022 instytucje uczestniczące w programie publikowania otwartego IEEE zamówiły łącznie 107 artykułów.

Autorzy zainteresowani udziałem w programie powinni wskazać odpowiednią afiliację na etapie wysyłania artykułu do recenzji (autor nie otrzymuje automatycznych powiadomień o możliwości wzięcia udziału w programie), a następnie, po otrzymaniu zawiadomienia o przyjęciu artykułu do publikacji, skorzystać z systemu RightsLink, w którym można wybrać finansowanie w ramach puli artykułów finansowanych przez swoją instytucję, patrz przewodnik dla autorów. Informacja o artykule jest kierowana do lokalnego administratora programu w instytucji, który zatwierdza publikację artykułu w ramach programu. Licencja IEEE wraz z programem publikowania jest koordynowana przez wyłącznego przedstawiciela wydawcy – firmę Ebsco, osoba kontaktowa: Anna Abramowska AAbramowska@ebsco.com.

Dodatkowe linki:
IEEE Open – lista czasopism i inne informacje ogólne
IEEEAuthor Center – instrukcje dla autorów
RightsLink – system zarządzający finansowaniem publikacji
Author posting guidelines – zasady dotyczące rozpowszechniania artykułów

Członkowie konsorcjum IEEE, którzy wykupili nowy depozyt na publikowanie w 2024 r. i/lub korzystają w 2024 r. z przedłużenia terminu depozytów z poprzednich lat:

  1. Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
  2. Instytut Badań Systemowych PAN
  3. Politechnika Gdańska
  4. Politechnika Lubelska (tylko przedłużenie terminu)
  5. Politechnika Poznańska
  6. Politechnika Wrocławska
  7. Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego
  8. Wojskowy Instytut Łączności (tylko przedłużenie terminu)
  9. Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej IOP 2023-2025
Ostatnia aktualizacja 30.09.2024: w ramach programu zostało opublikowane 86 artykułów. Program działa od 1 stycznia 2024. z nieograniczoną pulą na 2024 r.

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum IOP. W 2024 roku program obejmuje hybrydowe i w pełni otwarte czasopisma IOP oraz wszystkie typy publikacji. Program pozwala na publikację na licencji CC-BY bez opłat nieograniczonej liczby artykułów przyjętych do publikacji w bieżącym roku. W 2020 r. zostało opublikowane 58 art., w 2021 r. 60 artykułów, a w 2022 r. dostępna była pula 60 artykułów (została wyczerpana 15.11.2022), zwiększona przez Wydawcę o 10 artykułów, które zostały wykorzystane do 31.12.2022 roku. Od 2023 r. pula w programie jest nieograniczona, w 2023 r. wykorzystano 94 artykuły.

IOP rozpoznaje artykuły uprawnione do programu na podstawie afiliacji podanej przez autora korespondencyjnego w formularzu przy wysyłaniu manuskryptu do czasopisma i po przyjęciu artykułu do publikacji przesyła informację o artykule do ICM. Po sprawdzeniu, czy w artykule podana jest odpowiednia afiliacja, ICM potwierdza włączenie artykułu do programu. W ramach nowego systemu wprowadzonego przez IOP w 2021 r. autor wypełnia dodatkowy formularz w trakcie recenzji albo zaraz po akceptacji artykułu. W tym formularzu autor ma możliwość wyboru publikacji OA w ramach programu i z zachowaniem praw autorskich. Jeżeli autor zrezygnuje z publikacji OA lub powiadomi wydawcę, że chce pokryć koszty z innego źródła, artykuł nie jest włączany do programu. Autorzy, którzy wraz z akceptacją artykułu nie dostaną propozycji publikacji OA w ramach programu, mogą zgłaszać się do ICM na adres wbn@icm.edu.pl załączając stronę/y z tytułem, autorami i afiliacjami z zaakceptowanego manuskryptu. Dostępna jest także broszura o programie przygotowana przez wydawcę oraz informacja o programie na stronie wydawcy.

Uczestnicy konsorcjum IOP w roku 2024:

  1. Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
  2. Centrum Fizyki Teoretycznej PAN
  3. Instytut Chemii Fizycznej PAN
  4. Instytut Fizyki Jądrowej im. H. Niewodniczańskiego PAN
  5. Instytut Fizyki Molekularnej PAN
  6. Instytut Fizyki PAN
  7. Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy
  8. Instytut Matematyczny PAN
  9. Instytut Niskich Temperatur i Badań Strukturalnych PAN
  10. Instytut Wysokich Ciśnień PAN
  11. Narodowe Centrum Badań Jądrowych
  12. Politechnika Gdańska
  13. Politechnika Łódzka
  14. Politechnika Śląska
  15. Politechnika Warszawska
  16. Politechnika Wrocławska
  17. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Mikroelektroniki i Fotoniki
  18. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Chemii Przemysłowej imienia Profesora Ignacego Mościckiego
  19. Uniwersytet Gdański
  20. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  21. Uniwersytet Jagielloński – Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej
  22. Uniwersytet Łódzki
  23. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  24. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  25. Uniwersytet Opolski
  26. Uniwersytet Rzeszowski
  27. Uniwersytet Śląski w Katowicach
  28. Uniwersytet w Białymstoku
  29. Uniwersytet Warszawski
  30. Uniwersytet Wrocławski
  31. Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej LWW 2024
Ostatnia aktualizacja 31.10.2024: Z puli 17 voucherów na rok 2024 wykorzystano 8 artykułów (z czego 5 w ramach retrokonwersji). W związku z przyznaniem dofinansowania przez MNiSW oraz podpisaniem nowej umowy z wydawcą, program 2024 r. z nową roczną pulą 17 artykułów został uruchomiony w dniu 09.04.2024 r.

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych we wszystkich instytucjach uczestniczących w konsorcjum. Program obejmuje 249 czasopisma hybdrydowe LWW. Program pozwala na publikację bez opłat dla autorów określonej puli artykułów przyjętych do publikacji w bieżącym roku. Pula nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły będą włączane do programu w kolejności zgłoszeń dokonywanych przez autorów po przyjęciu artykułów do publikacji. Artykuły opublikowane w modelu subskrypcyjnym w okresie od początku roku do momentu uruchomienia programu mogą zostać włączone do programu i przekształcone na model otwarty (tzw. retroaktywacja). Autorzy takich artykułów mogą poprosić Wydawcę o retrospektywną konwersję artykułu do otwartego dostępu w czerwcu 2024 r. pod warunkiem, że artykuł został przyjęty do publikacji po 1 stycznia 2024 r., a na początku czerwcu 2024 r. będzie wykorzystane mniej niż 8 artykułów z puli 17 artykułów otwartych. W 2023 r. pula wynosiła 17 artykułów i została w pełni wykorzystana.

Autor, który chce skorzystać z programu, powinien, po otrzymaniu akceptacji artykułu od redakcji, skontaktować się emailowo z ICM na adres wbnoa@icm.edu.pl (uwaga: od 2023 r. program LWW jest administrowany bezpośrednio przez ICM), przesyłając pierwszą stronę zaakceptowanego artykułu. ICM zweryfikuje afiliację autora (powinna być zgodna z listą instytucji w konsorcjum) oraz jej uwidocznienie w artykule. Ogólne pytania dotyczące programu można także kierować do wydawcy, osoba kontaktowa: Katarzyna Czerwińska, Katarzyna.Czerwinska@wolterskluwer.com. Informacja o programie jest także dostępna na stronie wydawcy.

Uczestnicy konsorcjum LWW w roku 2024:

  1. Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku
  2. Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie
  3. Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu
  4. Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach
  5. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
  6. Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego
  7. Gdański Uniwersytet Medyczny
  8. Główna Biblioteka Lekarska im. Stanisława Konopki
  9. Instytut “Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka”
  10. Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN
  11. Instytut Farmakologii im. Jerzego Maja PAN
  12. Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc
  13. Instytut Matki i Dziecka
  14. Instytut Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej im. Mirosława Mossakowskiego PAN
  15. Instytut Sportu – Państwowy Instytut Badawczy
  16. Narodowy Instytut Kardiologii Stefana kardynała Wyszyńskiego – Państwowy Instytut Badawczy
  17. Politechnika Wrocławska
  18. Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  19. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  20. Uniwersytet Jagielloński
  21. Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
  22. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  23. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  24. Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  25. Uniwersytet Opolski
  26. Warszawski Uniwersytet Medyczny
  27. Wojskowy Instytut Medyczny – Państwowy Instytut Badawczy

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej OUP 2024
Aktualizacja 30.09.2024: program publikowania otwartego został uruchomiony w ramach nowej umowy podpisanej we wrześniu 2024 r. z nieograniczoną pulą artykułów. Program publikowania był zawieszony od 1 stycznia 2024 r., a opóźnienie podpisania umowy było spowodowane zaostrzeniem wymogów zamówień publicznych skutkujące koniecznością przeprowadzenia przetargu, co nie było planowane na początku 2024 r., oraz koniecznością dostosowania wzoru umowy z wykonawcą oraz zasad licencji wydawcy do rygorów przetargu. Artykuły opublikowane w okresie zawieszenia programu będą mogły zostać zamienione na model otwarty (“retroaktywacja”).

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum OUP, które wykupiły dowolną kolekcję tematryczną z pełnym zakresem nowych czasopism (kolekcja z dopiskiem “2024” w nazwie) i zgłosiły się do programu publikowania. Programem objęte jest 357 czasopism hybrydowych z listy na stronie wydawcy (uwaga: programem objęte są tylko czasopisma hybrydowe, które mają dopisek “yes” w kolumnie D na liście). Program OUP nie obejmuje czasopism w pełni otwartych (fully OA titles), ale autorzy korespondencyjni z instytucji objętych programem mogą korzystać z 10% zniżki do opłaty APC w tych czasopismach. W 2020 r. pula artykułów w programie OUP wynosiła 204, z czego wykorzystano 30. W 2021 r. pula wynosiła 100 artykułów, z czego wykorzystano 62. W roku 2022 program obejmował pulę 70 artykułów, którą w pełni wykorzystano. Od 2023 r. pula programu jest nieograniczona. W 2023 r. zostało opublikowane 90 artykułów (dane zaktualizowane 5.03.2024 r.).

Autor artykułu zaakceptowanego do publikacji powinien wypełnić formularz on-line zgodnie z instrukcją wydawcy. Autor korespondencyjny powinien posługiwać się adresem email z domeny instytucji uczestniczącej w programie, co gwarantuje, że system automatycznie prześle zapytanie o weryfikację artykułu do administratora konsorcjum. Autor posługujący się emailem spoza domeny instytucji po otrzymaniu akceptacji artykułu od redakcji powinien dodatkowo skontaktować się z koordynatorem. Koordynatorem licencji i programu OUP od 2021 r. jest firma Ebsco, osoba kontaktowa: Anna Abramowska AAbramowska@ebsco.com.

Retroaktywacja: autorzy z instytucji objętych programem w 2024 r., którzy opublikowali swoje artykuły w modelu subskrypcyjnym w okresie zawieszenia programu tj. od stycznia do września 2024 r. w czasopismach objętych programem, otrzymają informację od wydawcy o możliwości przekształcenia artykułu na model otwarty w ramach programu. Wydawca roześle tę informację niezwłocznie po uruchomieniu programu, czyli na początku października 2024 r. Autor, który będzie chciał skorzystać z tej możliwości, powinien to potwierdzić emailowo wydawcy (zasada “opt-in”). Retroaktywacja będzie możliwa do grudnia 2024 r.

Dostępna jest także informacja o programie publikowania dla konsorcjum na stronie wydawcy oraz adres kontaktowy do wydawcy w sprawach publikowania jnls.author.support@oup.com.

Uczestnicy programu publikowania OUP w roku 2024:

  1. Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego
  2. Gdański Uniwersytet Medyczny
  3. Instytut Biochemii i Biofizyki PAN
  4. Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN
  5. Instytut Chemii Bioorganicznej PAN
  6. Instytut Dendrologii PAN
  7. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy
  8. Instytut Fizyki Jądrowej im. H. Niewodniczańskiego PAN
  9. Instytut Matematyczny PAN
  10. Instytut Nauk Ekonomicznych PAN
  11. Muzeum i Instytut Zoologii PAN
  12. Narodowe Centrum Badań Jądrowych
  13. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  14. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  15. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  16. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  17. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  18. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  19. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  20. Uniwersytet Jagielloński
  21. Uniwersytet Łódzki
  22. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  23. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  24. Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  25. Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  26. Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  27. Uniwersytet Opolski
  28. Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  29. Uniwersytet Śląski w Katowicach
  30. Uniwersytet Warszawski
  31. Uniwersytet Wrocławski
  32. Uniwersytet Zielonogórski
  33. Warszawski Uniwersytet Medyczny

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej T&F 2024
Aktualizacja 25.11.2024: zostało wykorzystane 70 z puli 97 artykułów na 2024 r. Program publikowania otwartego został uruchomiony w dniu 05.09.2024 w ramach nowej umowy transformacyjnej i prognozujemy, że pula zostanie w całości wykorzystana na artykuły bieżące w ostatniej dekadzie grudnia 2024. W tej sytuacji nie jest planowana retroaktywacja artykułów opublikowanych przed uruchomieniem programu.

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum T&F, które dodatkowo zgłosiły się do programu publikowania otwartego, patrz lista instytucji poniżej. Program obejmuje wszystkie czasopisma hybrydowe („Open Select”), patrz wykaz z lipca 2024 r. (zakładka “Open Select”), w tym najbardziej poczytne czasopisma, które są dodatkowo wymienione w zakładce “High Impact”. Aktualny wykaz czasopism Open Select można wygenerować na stronie wydawcy, gdzie należy zaznaczyć status „Open Select” oraz wydawnictwa ”Routlege” oraz„Taylor&Francis” (nasza licencja nie obejmuje czasopism o statusie “Full open access” ani wydawnictwa „Dove Press”). Program obejmuje określone typy artykułów. Program pozwala na publikację bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów przyjętych do publikacji (“accepted”) w bieżącym roku, a pula artykułów jest wspólna dla wszystkich instytucji uczestniczących w programie. W 2024 r. pula wynosi 97 artykułów (w tym 2 niewykorzystane artykuły z poprzedniej umowy – dane zaktualizowane 5.08.2024), z czego maksymalnie 14 artykułów może być opublikowane w czasopismach z grupy “High Impact”. W przypadku, jeśli pula na dany rok nie zostanie całkowicie wykorzystana do końca danego roku, to pozostała część puli, ale nie więcej niż 10% puli, przechodzi do wykorzystania w kolejnym roku.

Po uruchomieniu programu publikowania system wydawcy będzie automatycznie kwalifikował artykuły, które mogą zostać opublikowane w ramach programu, na podstawie afiliacji podanej przez autora korespondencyjnego na etapie składania artykułu (“submission”), tytułu czasopisma oraz typu artykułu. Ta wstępna kwalifikacja będzie się odbywała zaraz po akceptacji artykułu do publikacji i w tym momencie system będzie też sprawdzał, czy nie jest jeszcze przekroczona pula artykułów w programie na dany rok oraz, w przypadku artykułu w czasopiśmie z grupy “High Impact”, czy nie jest przekroczona pula artykułów dla tej grupy na dany rok. Jeśli artykuł zostanie zakwalifikowany do programu, to autor otrzyma email od wydawcy z informacją o takiej możliwości oraz drugi email z linkiem do formularza umowy “Author Publishing Agreement”, patrz prezentacja dla autorów. Jeśli autor zaznaczy w formularzu, że chce skorzystać z programu, to artykuł zostanie następnie skierowany do administratora w ICM, który w porozumieniu z instytucjami uczestniczącymi w programie będzie weryfikował afiliację autora i akceptował lub odrzucał artykuł do/z programu. W przypadku odrzucenia artykułu, system wydawcy poprosi autora o ponowne wypełnienie formularza umowy i wybór publikacji otwartej na własny koszt albo w modelu subskrypcyjnym.

Wydawca dopuszcza także możliwość, aby artykuły spełniające kryteria programu, ale opublikowane w modelu subskrypcyjnym w okresie od początku 2024 r. do momentu uruchomienia programu, zostały włączone do programu i zamienione na model otwarty bez kosztów dla autorów (tzw. “retroaktywacja”).

Administratorem programu publikowania T&F jest ICM, email kontaktowy: wbn@icm.edu.pl. Dostępne są także: ogólne informacje dla autorów o publikowaniu w czasopismach Taylor&Francis na stronie wydawcy, strona z opisem programów publikowania w ramach umów transformacyjnych w poszczególnych krajach (opis polskiego programu zostanie dodany po podpisaniu nowej umowy), kontakt dla autorów w sprawie artykułów (dane do doprecyzowania) anonymous@tandf.co.uk oraz apc@tandf.co.uk.

Uczestnicy programu publikowania T&F w roku 2024:

  1. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
  2. Gdański Uniwersytet Medyczny
  3. Instytut Chemii Bioorganicznej PAN
  4. Instytut Chemii Fizycznej PAN
  5. Instytut Matematyczny PAN
  6. Politechnika Gdańska
  7. Politechnika Poznańska
  8. Politechnika Warszawska
  9. Politechnika Wrocławska
  10. Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  11. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  12. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  13. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  14. Uniwersytet Gdański
  15. Uniwersytet Jagielloński
  16. Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  17. Uniwersytet Łódzki
  18. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  19. Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  20. Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  21. Uniwersytet Morski w Gdyni
  22. Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  23. Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  24. Uniwersytet Śląski w Katowicach
  25. Uniwersytet w Siedlcach
  26. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  27. Uniwersytet Warszawski
  28. Uniwersytet Wrocławski
  29. Warszawski Uniwersytet Medyczny

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2024