Programy publikowania otwartego w ramach licencji Wirtualnej Biblioteki Nauki w roku 2022:


Program publikowania otwartego Elsevier 2022
Ostatnia aktualizacja 28.10.2022: Program A dla artykułów wysłanych do recenzji w 2022 r. został wyczerpany i zamknięty. W styczniu 2023 r. program A zostanie wznowiony dla artykułów wysłanych do recenzji w 2023 r. (pula programu zostanie ogłoszona w grudniu 2022 r. po podpisaniu nowej umowy z wydawcą). Bez przerwy działa program B dla artykułów wysłanych do recenzji w 2021 r. Afiliacja autorów w programach A i B jest weryfikowana przez lokalnych administratorów w instytucjach. Kontakt do lokalnych administratorów można uzyskać pod adresem wbn@icm.edu.pl.

Czasopisma hybrydowe oraz gold open access objęte programem w 2021 r. (aktualizacja 24.08.2021)
Lista instytucji uprawnionych do programów A i B (aktualizacja 18.07.2022)
Prezentacja formularza Rights and Access dla programu A (aktualizacja 25.10.2021)
Prezentacja formularza Rights and Access dla programu B (aktualizacja 25.10.2021)

Program A

obejmuje publikację ograniczonej liczby artykułów, które są zwolnione z opłaty za publikację otwartą (Article Processing Charge) na podstawie krajowej umowy licencyjnej (patrz komunikat z 20 stycznia 2022 r. ). W 2020 r. program A działał do 23 czerwca, gdy wyczerpała się pula 1000 artykułów na tamten rok. Program A został wznowiony w 2021 r. z pulą 1500 artykułów, ale pula ta została przeznaczona wyłącznie dla artykułów wysłanych do czasopism (złożenie manuskryptu) od 1 stycznia 2021 r, pula programu A z 2021 r. została wyczerpana 30.11.2021.

Program B

pozwala na publikację nieograniczonej liczby artykułów, dla których opłata za publikację otwartą (Article Processing Charge) jest ponoszona ze zniżką przez autora lub przez instytucję, w której afiliowany jest autor. Zniżka w programie B zależy od roku, w którym artykuł został wysłany do czasopisma: 30%, 20% lub 10% dla artykułów wysłanych odpowiednio w 2019, 2020 lub 2021 r. Program B działa w 2022 r. dla artykułów wysłanych do czasopism w 2019, 2020 i 2021 r.

Które czasopisma, artykuły i opłaty są objęte programem?

Lista czasopism objętych programem A i B w roku 2022 zostanie ogłoszona po podpisaniu umowy licencyjnej.

Przedmiotem zwolnienia w programie A oraz przedmiotem zniżki w programie B jest opłata za publikację otwartą Article Processing Charge (APC). Katalogowe ceny APC (bez zniżki) są dostępne na stronie wydawcy, ale cennik ten zawiera tylko informacje dla podstawowego typu artykułu Full Length Article, oraz nie uwzględnia dodatkowych zniżek do APC, które mogą być stosowane przez redakcje. Wiążące informacje o cenie APC dla danego artykułu przed i po zniżce z tytułu programu B są widoczne dla autora w formularzu Rights and Access opisanym poniżej w sekcji “Kiedy i jak można zgłosić artykuł do programu?” oraz dla administratora w systemie EOAP.

Uwaga: niektóre czasopisma pobierają dodatkowe opłaty, np. opłatę od liczby stron (“Page Charges”), opłatę za przyjęcie manuskryptu (“Submission Fee”) lub za dodatkowe usługi, które mogą być zamówione przez autora (odbitki, kolorowe rysunki w wersji drukowanej itp.). Opłaty te są opisane w instrukcjach dla autorów na stronach domowych poszczególnych czasopism oraz są wskazane w korespondencji z redakcją lub na specjalnej stronie, do której autor zostaje skierowany przez redakcję po akceptacji artykułu do druku. Opłaty te nie są podane w opisanym poniżej formularzu Rights and Access, w którym wskazana jest tylko opłata APC. Dodatkowe opłaty są rozliczane między czasopismem i autorem na podstawie osobnej faktury. Opłata “Page Charges” ma zastosowanie niezależnie od otwartego lub subskrypcyjnego modelu publikacji i wg informacji z marca 2021 r. jest stosowana przez kilkanaście czasopism, ale przy publikacji w dowolnym czasopiśmie autor powinien sprawdzić aktualne zasady na stronie danego czasopisma.

Kto i z jakiej instytucji może korzystać z programu?

Programy A i B są przeznaczone dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach, które są objęte licencją krajową Elsevier oraz założyły konto administracyjne w systemie Elsevier Open Access Platform (EOAP) do weryfikacji afiliacji swoich autorów, patrz lista instytucji. Instytucje zainteresowane założeniem konta EOAP mogą zgłaszać się na adres wbn@icm.edu.pl.

Kiedy i jak można zgłosić artykuł do programu?

Autor korespondencyjny, którego artykuł został zrecenzowany i zaakceptowany do publikacji, otrzymuje od Elsevier link do formularza Rights and Access. Formularz służy do wyboru publikacji w modelu subskrypcyjnym lub otwartym (gold open access) oraz umożliwia skorzystanie z programu dla polskich autorów. W formularzu należy wskazać organizację, która powinna być zgodna z afiliacją lub jedną z afiliacji przypisanych do autora korespondencyjnego na stronie tytułowej artykułu. Jeśli organizacja, czasopismo oraz typ artykułu są objęte polskim programem, to formularz automatycznie wyświetli autorowi opcję publikacji otwartej w ramach program A albo programu B. Jeśli artykuł kwalifikuje się do programu A i pula tego programu nie jest wyczerpana w momencie wypełniania formularza, to formularz wyświetli opcję zwolnienia z opłaty APC, patrz prezentacja formularza dla programu A. Jeśli artykuł kwalifikuje się do programu B, to formularz wyświetli opcję publikacji z opłatą APC ze zniżką, patrz prezentacja formularza dla programu B. Prosimy o zwrócenie uwagi, że prezentacje formularza bazują na przykładzie czasopisma hybrydowego. Dla czasopism Open Access wydawca nie oferuje zmiany sposobu publikacji, co pociąga za sobą konieczność uregulowania płatności APC przez autora w przypadku wyczerpania puli artykułów w programie A.

W przypadku wyboru opcji publikacji otwartej autor musi także wybrać w dalszej części formularza typ licencji CC-BY lub CC-BY-NC-ND. Od marca 2022 w niektórych czasopismach Elsevier jest także do wyboru opcja licencji CC-BY-NC. Autor może wybrać licencję według własnego uznania, ale zwracamy uwagę, że licencja CC-BY jest wymagana w Planie S, którego sygnatariuszem jest m.in. NCN, patrz informacja na stronie NCN. Po wybraniu przez autora opcji publikacji otwartej w programie A lub B artykuł zostanie przesłany do weryfikacji, po której autor dostanie kolejnego emaila z informacją o wyniku weryfikacji. Uwaga: autor według własnego uznania może wybrać tradycyjną bezpłatną publikację artykułu (opcja „subskrypcja”) i nie będzie to skutkować żadnym ograniczeniem dostępu do programu w przyszłości.

Jak przebiega weryfikacja artykułów zgłoszonych do programu A lub B?

Informacja o artykule zgłoszonym do programu A lub B jest przesyłana przez Elsevier do lokalnego administratora w instytucji, który za pomocą konta w systemie EOAP dokonuje weryfikacji, czy autor jest afiliowany w instytucji oraz czy wskazał tę afiliację na stronie tytułowej artykułu. W razie wątpliwości lokalny administrator kontaktuje się z autorem. Lokalny administrator może odrzucić artykuł z programu B, jeśli instytucja nie zapewnia opłacenia APC. W przypadku odrzucenia artykułu z programu, autor zostanie o tym powiadomiony, artykuł zostanie opublikowany w modelu otwartym i Elsevier wystawi fakturę na APC bez zniżki bezpośrednio autorowi (por. str. 5 prezentacji A lub B). W przypadku, gdy artykuł ma być opublikowany w czasopiśmie hybrydowym, autor będzie miał możliwość zmiany publikacji na model subskrypcyjny bez opłaty. W tym celu autor powinien bezzwłocznie po otrzymaniu informacji o odrzuceniu z programu skontaktować się z Elsevier na adres support@elsevier.com i zgłosić zamiar zmiany modelu publikacji. W każdym takim przypadku (o ile sprawa dotyczy czasopisma hybrydowego i nawet jeśli artykuł otwarty zdążył już się ukazać on-line) Elsevier udostępni autorowi ponownie formularz, w którym będzie można wybrać model subskrypcyjny. W przypadku publikacji w czasopiśmie gold open access nie ma możliwości zmiany opcji i Elsevier nie przewiduje także możliwości wycofania publikacji.

Jak przebiega fakturowanie w programie B?

Gdy lokalny administrator w instytucji zaakceptuje artykuł w programie B, Elsevier wystawi fakturę na APC ze zniżką. Faktura będzie zawierała w opisie usługi nazwę czasopisma i nazwisko autora korespondencyjnego oraz będzie wystawiona w walucie EUR na kwotę netto z terminem płatności 30 dni od daty wystawienia. Część instytucji zgłosiła do Elsevier jeden centralny adres do fakturowania (nazwa, adres oraz NIP instytucji) oraz jeden centralny adres email, na który Elsevier wysyła faktury do instytucji. W przypadku pozostałych instytucji adres i email do fakturowania są wprowadzane każdorazowo przez autora w formularzu Rights and Access. To drugie rozwiązanie jest teraz automatycznie stosowane w przypadku instytucji, które dopiero zakładają swoje konta administracyjne. W przypadku, gdy instytucja korzysta jeszcze z centralnych danych, obowiązkiem instytucji jest opłacenie każdej poprawnie wystawionej faktury za artykuł, który został zaakceptowany do programu B przez lokalnego administratora. W przypadku, gdy dane do fakturowania wprowadza autor, obowiązkiem autora jest zapewnienie, że faktura za jego artykuł zostanie zapłacona.

Lokalny administator na etapie akceptacji artykułu w systemie EOAP ma podgląd danych do fakturowania za artykuł niezależnie od tego czy są to dane centralne czy dane wprowadzone przez autora. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości danych do fakturowania lub w przypadku nie otrzymania faktury, która powinna zostać przesłana na centralny adres, lokalny administrator może to zgłosić do Elsevier na adres agreementactivation@elsevier.com. W przypadku problemów z fakturą wystawianą na dane wprowadzone przez autora, autor może to zgłosić do Elsevier na adres support@elsevier.com

Gdzie można uzyskać pomoc w sprawie programu?

Wszelkie pytania dotyczące programu można kierować do wydawnictwa Elsevier na adres support@elsevier.com oraz do WBN na adres wbn@icm.edu.pl. W przypadku problemów z publikacją konkretnego artykułu wskazane jest podanie w korespondencji identyfikatora DOI, o ile jest on już przypisany do artykułu. Informacja o polskim programie jest także dostępna na stronie Elsevier. Dodatkowo można obejrzeć nagrania webinariów dla bibliotekarzy/bibliotekarek oraz autorów/autorek dotyczący zasad publikowania w modelu Open Access Elsevier w ramach licencji krajowej: Elsevier library journey, Elsevier author journey. Pod adresem wbn@icm.edu.pl można także uzyskać kontakt do lokalnych administratorów programu publikowania Elsevier w poszczególnych instytucjach.


Program publikowania otwartego Springer 2022-2024
Ostatnia aktualizacja 25.11.2022: zostało wykorzystane 644 artykułów z puli 1311 artykułów na 2022 r. Pula ta została uruchomiona po potwierdzeniu finansowania w lipcu 2022 r. i przechodzi na kolejny rok. Afiliacja autorów w programie jest weryfikowana wyłącznie przez lokalnych administratorów w instytucjach. Kontakt do lokalnych administratorów można uzyskać pod adresem wbn@icm.edu.pl.

Czasopisma hybrydowe Springer objęte programem (lista zaktualizowana 11.07.2022, w tym kolekcja ADIS)
Lista instytucji uprawnionych do programu (aktualizacja 18.07.2022)
Prezentacja formularza dla autorów Open Access Systems Solution

Program umożliwia autorom afiliowanym w polskich instytucjach akademickich publikowanie artykułów otwartych na licencji CC-BY w czasopismach hybrydowych Springer. Koszty publikacji artykułów w ramach programu są pokrywane z opłaty za licencję krajową Springer ze środków MEiN. W latach 2010-2018 program był finansowany jako dodatek do krajowej licencji akademickiej na dostęp do czasopism Springer. Od 2019 r. umowa na licencję krajową Springer (umowa odnowiona w 2022 r. na okres 2022-2024) ma charakter umowy transformacyjnej, w której większa część opłaty licencyjnej jest przeznaczona na publikowanie otwarte, a mniejsza część stanowi opłatę za dostęp do artykułów subskrypcyjnych. Rozwiązanie to związane jest z założeniem, że udział artykułów otwartych w czasopismach hybrydowych będzie stopniowo rósł, aż do całkowitej transformacji czasopism do modelu otwartego, co jest zgodne z Planem S. W 2020 r. program Springer obejmował 2133 artykuły i limit ten został wyczerpany w połowie listopada 2020 r. W 2021 w programie zostało opublikowanych 2163 artykułów i został zamknięty 14 lutego 2022 r. wraz z wyczerpaniem dostępnej puli. Program w 2022 r. obejmuje zmniejszoną w stosunku do roku ubiegłego pulę 1311 artykułów.

Kto może korzystać z programu?

Program przeznaczony jest dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach, które są objęte licencją krajową Springer oraz założyły konto administracyjne Article Approval Service (AAS) do weryfikacji afiliacji swoich autorów, patrz lista instytucji. Afiliacja autora korespondencyjnego powinna być podana w nagłówku artykułu z dokładnością wystarczającą do jednoznacznej identyfikacji z powyższą listą. Autor korespondencyjny może podać w artykule więcej niż jedną afiliację i wystarczy, aby przynajmniej jedna z nich była zgodna z listą. Afiliacja ewentualnych współautorów artykułu nie ma znaczenia dla programu.

Które czasopisma i jakie artykuły są objęte programem?

W 2022 r. program obejmuje 1937 czasopism hybrydowych, w tym 1917 czasopisma z podstawowej kolekcji Springer oraz 20 czasopism ADIS. Program nie obejmuje czasopism otwartych BioMed Central oraz SpringerOpen. Program obejmuje artykuły typu OriginalPaper, ReviewPaper, BriefCommunication oraz ContinuingEducation. Program nie obejmuje EditorialNotes, News, Letters.

Jak korzystać z programu?

Po przyjęciu artykułu do publikacji autor korespondencyjny otrzymuje email, który zawiera link służący do zakończenia procesu publikacji. Link prowadzi na stronę, na której należy kliknąć ‘Request login email’ (patrz prezentacja, str. 3), po czym autor otrzyma drugi email z linkiem do formularza Open Access Systems Solution. W formularzu autor korespondencyjny musi wskazać swoją afiliację (patrz prezentacja, str. 5) na liście, która zawiera instytucje objęte umowami na publikowanie otwarte ze Springerem. Wybrana afiliacja musi być jedną z afiliacji autora podanych w artykule. Na liście w formularzu występują nazwy angielskie polskich instytucji, ale wybór z tej listy służy wyłącznie potwierdzeniu afiliacji przez autora, natomiast w artykule może występować nazwa instytucji w dowolnej wersji językowej. Jeśli w momencie wypełniania formularza pula artykułów w programie na danych rok nie jest jeszcze wyczerpana i system rozpozna wybraną instytucję jako należącą do programu, to formularz wyświetli informację “Open access at no cost to you” (patrz prezentacja, str. 6), która dotyczy umowy krajowej obejmującej wszystkie polskie instytucje akademickie zgłoszone do licencji Springer. Po kliknięciu w ‘Yes, submit for approval’ informacja o artykule zostanie wysłana do lokalnego administratora w instytucji w celu weryfikcaji afiliacji. O wyniku weryfikacji autor zostanie powiadomiony emailem (patrz prezentacja, str. 9). Akceptacja publikacji w programie OA oznacza, że koszt publikacji zostanie pokryty z opłaty za licencję krajową wniesioną do Springera przez ICM i finansowaną ze środków MNiSW.

Opisana powyżej procedura jest wykorzystywana przez Springera do obsługi większości czasopism hybrydowych, za wyjątkiem niektórych czasopism, które na liście czasopism w kolumnie J zostały oznaczone jako niestandardowe. W przypadku tych czasopism autor korespondencyjny otrzyma specjalne instrukcje postępowania od redakcji. Także w takim przypadku informacja o artykule zostanie wysłana do lokalnego administratora w instytucji w celu weryfikcaji afiliacji.

Gdzie można uzyskać pomoc w sprawie programu?

Wszelkie pytania dotyczące publikowania otwartego w czasopismach hybrydowych można kierować bezpośrednio do wydawnictwa Springer Nature pod adres oa.verification@springernature.com. W razie dalszych problemów prosimy kontaktować się z obsługą WBN pod adresem wbn@icm.edu.pl. Informacje o programie są także dostępne na stronie wydawcy Poland Read and Publish agreement.


Program publikowania otwartego Science Advances
Program wstrzymany w 2022 r. do czasu przyznania przez MEiN środków na licencję krajową Science i podpisania nowej umowy z wydawcą.

Program jest dodatkiem do licencji krajowej na dostęp do czasopisma Science. Czasopismo Science działa wyłącznie w modelu subskrypcyjnym, a do publikowania otwartego przeznaczone jest osobne czasopismo open-access Science Advances. Krajowa opłata licencyjna Science finansowana przez MNiSW pokrywa koszt publikacji w czasopiśmie Science Advances do 10 artykułów z Polski rocznie. Oferta przysługuje autorom korespondencyjnym afiliowanym w polskich instytucjach objętych licencją Science, którzy wskazali tę afiliację na stronie tytułowej artykułu. Wydawnictwo samo identyfikuje takie artykuły, ale autorzy korespondencyjni, których artykuły zostały przyjęte do druku, mogą dodatkowo kontaktować się z ICM na adres wbn@icm.edu.pl w celu skorzystania z programu. W roku 2021 w ramach programu publikowania otwartego Science (obejmującego tylko czasopismo ScienceAdvances) zostały opublikowane 2 artykuły.


Program międzynarodowy Scoap3
Program jest kontynuowany w 2022 r. bez ograniczeń na liczbę artykułów.

Sponsoring Consortium for Open Access Publishing in Particle Physics (SCOAP3) to międzynarodowe konsorcjum instytucji naukowych, agencji finansujących naukę oraz bibliotek z 27 krajów, koordynowane przez CERN, które od początku roku 2014 finansuje otwarte publikacje naukowe z zakresu fizyki cząstek. Obecnie konsorcjum posiada umowy z wydawcami na okres 2020-2022 obejmujące 3 czasopisma APS (finansowane częsciowo ze SCOAP3 oraz subskrypcji), 2 czasopisma Springer, 2 czasopisma Elsevier oraz po 1 czasopiśmie IOP, OUP i Uniwersytetu Jagiellońskiego, patrz scoap3.org. Czasopisma te są w całości lub w części finansowane ze środków SCOAP3. W czasopismach tych mogą publikować naukowcy z całego świata i nie ponoszą za to żadnych opłat indywidualnych. W przygotowaniu SCOAP3 uczestniczyły polskie grupy badawcze tworzące krajowe konsorcjum „Polska Fizyka Cząstek”, którego koordynatotem jest IFJ PAN. ICM działając na wniosek tego konsorcjum oraz we współpracy z CERN wynegocjował obniżki kosztów licencji Elsevier, Springer, IOP oraz APS z tytułu zmiany modelu czasopism SCOAP3, podpisuje umowy z CERN (obecnie na lata 2020-2022) oraz finansuje składkę Polski na program ze środków MNiSW w ramach WBN.


Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej ACS 2020-2022
Ostatnia aktualizacja 27.11.2022: zostało wykorzystane 335 z puli 346 artykułów. Program działa od 1 stycznia 2022 r. z nową roczną pulą, poprzednia roczna pula 324 artykułów została wyczerpana 28.12.2021.

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum. W 2022 roku program obejmuje 78 czasopism wydawanych przez ACS (wszystkie tytuły z listy czasopism dostępnych w roku 2022 objęte są programem publikowania otwartego), w tym 66 czasopism hybrydowych i 12 czasopism otwartych. Program obejmuje wszystkie typy artykułów za wyjątkiem: Additions and Corrections, Expressions of Concern, Retraction, In This Issue, Introducing our Authors. Program pozwala na publikację otwartą na licencji CC-BY bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów przyjętych do publikacji w bieżącym roku (uwaga: decyduje data “Manuscript Acceptance Date” określana czasem w artykułach jako “Revised”). W 2020 r. dostępna była pula 300 artykułów wyczerpana 9.12.2020, a w 2021 r. pula 324 artykułów wyczerpana 28.12.2021. W roku 2022 dostępna jest pula 346 artykułów. Pula nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły są włączane do programu w kolejności przyjęcia do publikacji.

Autorzy, którzy wysyłają artykuły do recenzji w czasopiśmie ACS, powinni zwrócić uwagę, że na tym etapie (“online manuscript submission process”) wypełniają formularz on-line, w którym powinni wybrać swoją afiliację z listy instytucji. Zalecane jest także, ale nie obowiązkowe, podanie adresu email z domeny tej instytucji. Po zaakceptowaniu artykułu do publikacji autor wypełnia formularz Journal Publishing Agreement (JPA). Formularz automatycznie rozpoznaje na podstawie wcześniej wskazanej afiliacji, czy artykuł jest uprawniony do programu i oferuje autorowi publikację OA w ramach programu z zachowaniem praw autorskich. Autor może także zrezygnować z praw autorskich, co nie wyklucza z programu, ale nie jest rekomendowane przez ICM, lub wybrać publikację w modelu tradycyjnym. W przypadku wyboru przez autora publikacji OA, system przesyła informację o artykule do ICM, który sprawdza, czy odpowiednia afiliacja jest podana w artykule, oraz potwierdza włączenie artukułu do programu. Autorzy, którzy po akceptacji artykułu nie dostali propozycji włączenia do programu, mogą zgłaszać się do ICM na adres wbn@icm.edu.pl załączając aktywny link DOI do artykułu, a jeśli ten link nie jest aktywny, to stronę/y z tytułem, autorami i afiliacjami z zaakceptowanego manuskryptu. Autorzy korzystający z programu mogą także uzyskać pomoc na każdym etapie publikacji w ACS pod adresem support@services.acs.org.

Uczestnicy konsorcjum ACS w roku 2022:

    1. Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
    2. Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN
    3. Centrum Materiałów Polimerowych i Węglowych PAN
    4. Instytut Agrofizyki im. Bohdana Dobrzańskiego PAN
    5. Instytut Biochemii i Biofizyki PAN
    6. Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN
    7. Instytut Chemii Fizycznej PAN
    8. Instytut Chemii i Techniki Jądrowej
    9. Instytut Chemii Organicznej PAN
    10. Instytut Fizyki Jądrowej im. Henryka Niewodniczańskiego PAN
    11. Instytut Fizyki Molekularnej PAN
    12. Instytut Fizyki PAN
    13. Instytut Inżynierii Chemicznej PAN
    14. Instytut Katalizy i Fizykochemii Powierzchni im. Jerzego Habera PAN
    15. Instytut Niskich Temperatur i Badań Strukturalnych PAN
    16. Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy
    17. Politechnika Bydgoska (d. Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy)
    18. Politechnika Gdańska
    19. Politechnika Krakowska
    20. Politechnika Łódzka
    21. Politechnika Poznańska
    22. Politechnika Rzeszowska
    23. Politechnika Śląska
    24. Politechnika Warszawska
    25. Politechnika Wrocławska
    26. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ciężkiej Syntezy Organicznej “Blachownia”
    27. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Przemysłu Organicznego
    28. Sieć Badawcza Łukasiewicz – PORT Polski Ośrodek Rozwoju Technologii
    29. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
    30. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
    31. Uniwersytet Gdański
    32. Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
    33. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
    34. Uniwersytet Jagielloński
    35. Uniwersytet Łódzki
    36. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
    37. Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
    38. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
    39. Uniwersytet Medyczny w Lublinie
    40. Uniwersytet Medyczny w Łodzi
    41. Uniwersytet Mikołaja Kopernika
    42. Uniwersytet Opolski
    43. Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
    44. Uniwersytet Śląski w Katowicach
    45. Uniwersytet w Białymstoku
    46. Uniwersytet Warszawski
    47. Uniwersytet Wrocławski
    48. Uniwersytet Zielonogórski
    49. Warszawski Uniwersytet Medyczny
    50. Wojskowa Akademia Techniczna
    51. Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej CUP
Ostatnia aktualizacja 17.10.2022: w 2022 r. zostało już opublikowane 60 artykułów z nieograniczonej puli.

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum. Program obejmuje 376 otwartych i hybrydowych czasopism CUP, ale autor z danej instytucji jest uprawniony do bezpłatnego publikowania otwartego tylko w czasopismach z tej kolekcji, którą subskrybuje ta instytucja, autor może to sprawdzić na dedykowanej stronie na serwerze wydawcy. W momencie akceptacji artykułu do druku autor otrzymuje email z wiadomością, że instytucja potencjalnie może pokryć APC, ale autor sam musi sprawdzić na stronie wydawcy Read and publish agreements, czy tak jest w jego przypadku. Wyjatek stanowią czasopisma będące w Ironclad (nowy system do kontraktów), które informują autora o pokryciu kosztów APC przez instytucję. W momencie przesłania artykułu do czasopisma nie ma automatycznej informacji o możliwości skorzystania z depozytu OA. Program pozwala na publikację bez opłat dla autorów artykułów przyjętych do publikacji w biążacym roku. W 2020 r. zostało opublikowane 48 artykułów, a w 2021 r. zostało opublikowane 75 artykułów (wynik ostateczny z 20.05.2022 niższy od planowanego o 34 artykuły, których autorzy nie potwierdzili retroakywacji).

Autorzy korespondencyjni, którzy wysyłają artykuł do recenzji, powinni wykazać swoją przynależność instytucjonalną, np. podając swój identyfikator Orcid. Zalecane jest także korzystanie z emaila instytucjonalnego, co ułatwi identyfikakcję instytucji autora. Po recenzjach oraz po zaakceptowaniu artykułu przez zespół redakcyjny czasopisma, autor otrzyma wiadomość email wraz z linkiem do strony danego czasopisma, na której znajdują się formularze niezbędne do przygotowania umowy licencyjnej. Autor, który chce opublikować artykuł otwarty, powinien wybrać jeden z dwu formularzy w sekcji „Open Access Articles” oraz wybrać wersję licencji Creative Commons. Wybór formularza zależy od tego, czy właścicielem praw autorskich danej publikacji jest autor/autorzy publikacji, czy też jego/ich pracodawcy. Po wypełnieniu i złożeniu formularza przez autora, artykuł jest kierowany do zatwierdzenia publikacji w ramach programu przez koordynatora, a po zakończeniu procesu autor otrzyma wiadomość email z potwierdzeniem, że artykuł zostanie opublikowany w otwartym dostępie. Cały proces opisany jest krok po kroku w przewodniku „Step-by-step guide to publishing Open Access in Cambridge Journals”. Koordynatorem licencji i programu CUP od 2021 r. jest firma Ebsco, osoba kontaktowa: Anna Abramowska AAbramowska@ebsco.com.

Uczestnicy konsorcjum CUP w roku 2022:

  1. Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica
  2. Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
  3. Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
  4. Główny Instytut Górnictwa w Katowicach
  5. Instytut Archeologii i Etnologii PAN
  6. Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy
  7. Instytut Genetyki i Biotechnologii Zwierząt PAN
  8. Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla PAN
  9. Instytut Matematyczny PAN
  10. Instytut Matki i Dziecka
  11. Instytut Nauk Prawnych PAN
  12. Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN
  13. Instytut “Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka”
  14. Instytut Slawistyki PAN
  15. Instytut Studiów Politycznych PAN
  16. Kolegium Europejskie
  17. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny
  18. Politechnika Warszawska
  19. Politechnika Wrocławska
  20. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  21. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  22. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  23. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  24. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  25. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  26. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  27. Uniwersytet Jagielloński
  28. Uniwersytet Łódzki
  29. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  30. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  31. Uniwersytet Opolski
  32. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  33. Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  34. Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  35. Uniwersytet Śląski w Katowicach
  36. Uniwersytet w Białymstoku
  37. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  38. Uniwersytet Warszawski
  39. Uniwersytet Wrocławski
  40. Uniwersytet Zielonogórski
  41. Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
  42. Związek Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej Emerald
Program został wznowiony w październiku 2022 r. w związku z podpisaniem nowej umowy z wydawcą. W 2022 r. program obejmuje zmniejszoną w stosunku do roku ubiegłego pulę 33 artykułów. Wydawca już kontaktuje się z autorami artykułów opublikowanych w modelu subskrypcyjnym w 2022 r. przed uruchomieniem programu i proponuje ich retroaktywację do modelu otwartego

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum. Autor z danej instytucji jest uprawniony do publikowania w ramach programu w tych czasopismach, które subskrybuje ta instytucja, patrz lista subskrybowanych kolekcji oraz lista czasopism w kolekcjach. Program pozwala na publikację otwartą na licencji CC-BY bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów przyjętych do publikacji w bieżącym roku. Pula nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły będą włączane do programu w kolejności przyjmowania artykułów do publikacji. W 2020 r. została wykorzystana cała pula 35 artykułów, w 2021 r. – cała pula 39 artykułów. W 2022 r. program obejmuje zmniejszoną w stosunku do 2021 r. pulę 33 artykułów.

Autor, który wysyła artykuł do recenzji, wypełnia formularz on-line w systemie ScholarOne, w którym wskazuje swoją instytucję w rubryce “primary affiliation” (do programu Emerald uprawnia tylko ta główna afiliacja) i adres email w domenie tej instytucji oraz zaznacza wybór ‘Yes. I want to publish open access’, jak pokazano w broszurze. Po zaakceptowaniu artukułu do publikacji Emerald skontaktuje się z autorem w sprawie licencji. Jeśli artykuł będzie uprawniony do programu i pula programu nie będzie wyczerpana, to Emerald zaproponuje licencję CC-BY na publikację owartą w ramach programu bez kosztów dla autora (tzw. voucher). Jeśli artykuł nie będzie uprawniony lub pula będzie wyczerpana, to Emerald zaproponuje wybór: bezpłatną publikację w module subskrypcyjnym (Emerald Copyright) lub publikację otwartą na koszt autora. Autorzy, którzy po akceptacji artykułu nie dostali z Emerald propozycji włączenia do programu, mogą zgłaszać się do ICM na adres wbn@icm.edu.pl załączając aktywny link DOI do artykułu lub numer ID oraz stronę/y z tytułem, autorami i afiliacjami z zaakceptowanego manuskryptu. Autorzy korzystający z programu mogą także uzyskać pomoc na każdym etapie publikacji w Emerald pod adresem APC@emerald.com . Informacja o programie jest także dostępna na stronie wydawcy.

Uczestnicy konsorcjum Emerald w roku 2022:

  1. Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
  2. Akademia Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki
  3. Politechnika Białostocka
  4. Politechnika Częstochowska
  5. Politechnika Gdańska
  6. Politechnika Lubelska
  7. Politechnika Poznańska
  8. Politechnika Śląska
  9. Politechnika Warszawska
  10. Politechnika Wrocławska
  11. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  12. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  13. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  14. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  15. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  16. Uniwersytet Gdański
  17. Uniwersytet Jagielloński
  18. Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
  19. Uniwersytet Łódzki
  20. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  21. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  22. Uniwersytet Wrocławski
  23. Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego
  24. Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej IEEE
Program na razie kontynuowany w 2022 r. tylko dla tych instytucji, które nie wykorzystały jeszcze swojej przedpłaconej puli z 2021 r. Nowe pule zostaną uruchomione po przyznaniu przez MEiN środków na licencje 2022.

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum, które zamówiły i przedpłaciły dla siebie publikację określonej liczby artykułów. Program obejmuje wszystkie czasopisma otwarte i hybrydowe IEEE, patrz strona IEEE Open lub lista 2022 (lista zaktualizowana 21. kwietnia 2022 r.). W 2020 r. zostało zamówione łącznie 121 artykułów, z których wykorzystano 30. Pozostałe 91 artykułów mogło być wykorzystane do 30 czerwca 2021 r. z możliwością przedłużenia o kolejne 12 miesięcy. W 2021 zamówiono kolejne 108 artykułów, w roku 2022 instytucje uczestniczące w programie publikowania otwartego IEEE zamówiły łącznie 107 artykułów.

Autorzy zainteresowani udziałem w programie powinni wskazać odpowiednią afiliację na etapie wysyłania artykułu do recenzji (autor nie otrzymuje automatycznych powiadomień o możliwości wzięcia udziału w programie), a następnie, po otrzymaniu zawiadomienia o przyjęciu artykułu do publikacji, skorzystać z systemu RightsLink, w którym można wybrać finansowanie w ramach puli artykułów finansowanych przez swoją instytucję, patrz przewodnik dla autorów. Informacja o artykule jest kierowana do lokalnego administratora programu w instytucji, który zatwierdza publikację artykułu w ramach programu. Licencja IEEE wraz z programem publikowania jest koordynowana przez wyłącznego przedstawiciela wydawcy – firmę Ebsco, osoba kontaktowa: Anna Abramowska AAbramowska@ebsco.com.

Dodatkowe linki:
IEEE Open – lista czasopism i inne informacje ogólne
IEEEAuthor Center – instrukcje dla autorów
RightsLink – system zarządzający finansowaniem publikacji
Author posting guidelines – zasady dotyczące rozpowszechniania artykułów

Uczestnicy konsorcjum IEEE, którzy uczestniczą w programie publikowania w roku 2022:

  1. Instytut Badań Systemowych PAN
  2. Politechnika Gdańska
  3. Politechnika Poznańska
  4. Politechnika Śląska
  5. Politechnika Warszawska
  6. Politechnika Wrocławska
  7. Uniwersytet Morski w Gdyni

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej IOP
Ostatnia aktualizacja 15.11.2022: pula artykułów dostępnych w programie publikowania otwartego IOP (60) została wykorzystana, ale decyzją wydawcy z 7 listopada 2022 pula została zwiększona o 10 artykułów w związku z udziałem naszego konsorcjum w testowaniu nowej platformy ChronosHub do obsługi programu. Program działa od 1 stycznia 2022 r. Poprzednia roczna pula 60 artykułów została wyczerpana 14.12.2021.

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum IOP. Program obejmuje 44 hybrydowe czasopisma IOP oraz typy publikacji: research paper, special issue paper, letter. Program pozwala na publikację na licencji CC-BY bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów przyjętych do publikacji w bieżącym roku. W 2020 r. zostało opublikowane 58 art., w 2021 r. 60 artykułów, a w 2022 r. dostępna jest ponownie pula 60 artykułów. Pula nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły są włączane do programu w kolejności przyjmowania artykułów do publikacji.

IOP rozpoznaje artykuły uprawnione do programu na podstawie afiliacji podanej przez autora korespondencyjnego w formularzu przy wysyłaniu manuskryptu do czasopisma i po przyjęciu artykułu do publikacji przesyła informację o artykule do ICM. Po sprawdzeniu, czy w artykule podana jest odpowiednia afiliacja, ICM potwierdza włączenie artukułu do programu. W ramach nowego systemu wprowadzonego przez IOP w 2021 r. autor wypełnia dodatkowy formularz w trakcie recenzji albo zaraz po akceptacji artykułu. W tym formularzu autor ma możliwość wyboru publikacji OA w ramach programu i z zachowaniem praw autorskich. Jeżeli autor zrezygnuje z publikacji OA lub powiadomi wydawcę, że chce pokryć koszty z innego źródła, artykuł nie jest włączany do programu. Autorzy, którzy wraz z akceptacją artykułu nie dostaną propozycji publikacji OA w ramach programu, mogą zgłaszać się do ICM na adres wbn@icm.edu.pl załączając stronę/y z tytułem, autorami i afiliacjami z zaakceptowanego manuskryptu. Dostępna jest także broszura o programie przygotowana przez wydawcę oraz informacja o programie na stronie wydawcy.

Uczestnicy konsorcjum IOP w roku 2022:

  1. Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
  2. Centrum Fizyki Teoretycznej PAN
  3. Instytut Chemii Fizycznej PAN
  4. Instytut Fizyki Jądrowej im. Henryka Niewodniczańskiego PAN
  5. Instytut Fizyki Molekularnej PAN
  6. Instytut Fizyki PAN
  7. Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy
  8. Instytut Maszyn Przepływowych im. R. Szewalskiego PAN
  9. Instytut Matematyczny PAN
  10. Instytut Niskich Temperatur i Badań Strukturalnych PAN
  11. Narodowe Centrum Badań Jądrowych
  12. Politechnika Gdańska
  13. Politechnika Łódzka
  14. Politechnika Śląska
  15. Politechnika Warszawska
  16. Politechnika Wrocławska
  17. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Mikroelektroniki i Fotoniki
  18. Sieć Badawcza Łukasiewicz – PORT Polski Ośrodek Rozwoju Technologii
  19. Uniwersytet Gdański
  20. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  21. Uniwersytet Jagielloński – Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej
  22. Uniwersytet Łódzki
  23. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
  24. Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  25. Uniwersytet Opolski
  26. Uniwersytet Rzeszowski
  27. Uniwersytet Śląski w Katowicach
  28. Uniwersytet w Białymstoku
  29. Uniwersytet Warszawski
  30. Uniwersytet Wrocławski
  31. Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej LWW
Program został wznowiony w październiku 2022 r. w związku z podpisaniem nowej umowy z wydawcą. W 2022 r. program obejmuje zmniejszoną w stosunku do roku ubiegłego pulę 13 artykułów i wydawca dopuszcza możliwość retroaktywacji artykułów opublikowanych w modelu subskrypcyjnym w 2022 r. przed uruchomieniem programu.

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum. Program obejmuje 254 czasopisma hybdrydowe LWW. Program pozwala na publikację bez opłat dla autorów określonej puli artykułów przyjętych do publikacji w bieżącym roku. Pula nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły będą włączane do programu w kolejności zgłoszeń dokonywanych przez autorów po przyjęciu artykułów do publikacji. W roku 2021 zostało opublikowanych 6 z puli 20 artykułów. W 2022 r. program obejmuje zmniejszoną w stosunku do roku ubiegłego pulę 13 artykułów.

Autor, który chce skorzystać z programu powinien, po otrzymaniu od akceptacji artykułu od redakcji, skontaktować się emailowo z koordynatorem licencji LWW, przesyłając pierwszą stronę zaakceptowanego artykułu. Koordynator zweryfikuje afiliację autora (powinna być zgodna z listą instytucji w konsorcjum) oraz uwidocznienie jej na artykule. W przypadku pozytywnej weryfikacji koordynator przekaże autorowi kod do bezpłatnej publikacji OA. Licencja LWW wraz z programem publikowania jest koordynowana od 2021 r. bezpośrednio przez przez wydawcę, osoba kontaktowa: Beata Fidzinska Beata.Fidzinska@wolterskluwer.com. Informacja o programie jest także dostępna na stronie wydawcy.

Uczestnicy konsorcjum LWW w roku 2022:

  1. Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku
  2. Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie
  3. Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu
  4. Akademia Wychowania Fizycznego im. J. Kukuczki w Katowicach
  5. Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
  6. Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego
  7. Gdański Uniwersytet Medyczny
  8. Główna Biblioteka Lekarska
  9. Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN
  10. Instytut Farmakologii im. Jerzego Maja PAN
  11. Instytut Gruźlicy i Chorób Płuc
  12. Instytut Matki i Dziecka
  13. Instytut Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej im. Mirosława Mossakowskiego PAN
  14. Instytut Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka
  15. Instytut Sportu – Państwowy Instytut Badawczy
  16. Narodowy Instytut Kardiologii
  17. Pomorski Uniwersytet Medyczny
  18. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  19. Uniwersytet Jagielloński
  20. Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
  21. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  22. Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  23. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  24. Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  25. Uniwersytet Opolski
  26. Uniwersytet Rzeszowski
  27. Warszawski Uniwersytet Medyczny
  28. Wojskowy Instytut Medyczny

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej OUP
Ostatnia aktualizacja 04.11.2022: Program został wznowiony 1 listopada 2022 i obejmuje pulę 70 artykułów. W najbliższym czasie przedstawiciel OUP będzie kontaktować się z autorami w celu dokonania retrokonwersji.

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum OUP, które dodatkowo zgłosiły się do programu publikowania. Program obejmuje 352 czasopism hybrydowych OUP (uwaga: lista zawiera również czasopisma, które nie są włączone do programu, patrz opis w 4. kolumnie). Wydawca zastrzega sobie prawo do zmian w liście tytułów objętych programem, aktualna lista znajduje się na stronie wydawcy. Program pozwala na publikację bez opłat dla autorów określonej liczby artykułów OA przyjętych do publikacji w bieżącym roku. W 2020 r. pula artykułów wynosiła 204, z czego wykorzystano 30. W 2021 r. pula wynosiła 100 artykułów, z czego wykorzystano 62 (ostateczna informacja z dnia 18.03.2022 r.). W roku 2022 program będzie obejmował zmniejszoną w stosunku do roku ubiegłego pulę 70 artykułów. Pula ta nie jest rozdzielona na instytucje i artykuły są włączane do programu w kolejności zgłoszeń dokonywanych przez autorów po przyjęciu artykułów do publikacji.

Autor artykułu zaakceptowanego do publikacji powinień wypełnić formularz on-line zgodnie z instrukcją wydawcy. Autor korespondencyjny powinien posługiwać się adresem email z domeny instytucji uczestniczącej w programie, co gwarantuje, że system automatycznie prześle zapytanie o weryfikację artykułu do administratora konsorcjum. Autor posługujący się emailem spoza domeny instytucji po otrzymaniu akceptacji artykułu od redakcji powinien dodatkowo skontaktować się z koordynatorem. Koordynatorem licencji i programu OUP od 2021 r. jest firma Ebsco, osoba kontaktowa: Anna Abramowska AAbramowska@ebsco.com. Dostępna będzie także informacja o konsorcjum na stronie wydawcy.

Uczestnicy programu publikowania OUP w roku 2022:

  1. Centrum Badań Kosmicznych PAN
  2. Centrum Fizyki Teoretycznej PAN
  3. Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego
  4. Gdański Uniwersytet Medyczny
  5. Instytut Biochemii i Biofizyki PAN
  6. Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN
  7. Instytut Biologii Ssaków PAN
  8. Instytut Dendrologii PAN
  9. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy
  10. Instytut Fizyki Jądrowej im. H. Niewodniczańskiego PAN
  11. Instytut Matematyczny PAN
  12. Instytut Medycyny Doświadczalnej i Klinicznej im. Mirosława Mossakowskiego PAN
  13. Instytut Nauk Ekonomicznych PAN
  14. Instytut Nauk Prawnych PAN
  15. Instytut Podstaw Informatyki PAN
  16. Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN
  17. Muzeum i Instytut Zoologii PAN
  18. Narodowe Centrum Badań Jądrowych
  19. Narodowy Instytut Kardiologii Stefana kardynała Wyszyńskiego – Państwowy Instytut Badawczy
  20. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny
  21. Politechnika Wrocławska
  22. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
  23. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  24. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  25. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  26. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  27. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  28. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  29. Uniwersytet Jagielloński
  30. Uniwersytet Łódzki
  31. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  32. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  33. Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  34. Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  35. Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  36. Uniwersytet Opolski
  37. Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  38. Uniwersytet Śląski w Katowicach
  39. Uniwersytet Warszawski
  40. Uniwersytet Wrocławski
  41. Uniwersytet Zielonogórski

Program publikowania otwartego w ramach licencji konsorcyjnej T&F
Program na razie kontynuowany jest w 2022 r. tylko dla tych instytucji, które nie wykorzystały jeszcze swojej przedpłaconej puli z 2021 r. W 2022 r. instytucje mogą zamawiać nowe pule artykułów bez dofinansowania, ale wykorzystanie tych artykułów będzie możliwe dopiero po potwierdzeniu dofinansowania i kontynuacji licencji konsorcyjnej, co jest spodziewane do lipca 2022 r.

Program jest przeznaczony dla autorów korespondencyjnych afiliowanych w instytucjach uczestniczących w konsorcjum T&F, które dodatkowo zgłosiły się do programu publikowania otwartego. Program obejmuje publikowanie w czasopismach T&F Open Select (czasopisma hybrydowe) i T&F Open (OA). Na stronie wydawcy można sprawdzić aktualne informacje odnośnie tytułów objętych programem i kosztach APC. Każda instytucja deklaruje kwotę depozytu do wykorzystania przez autorów ze swojej instytucji i nim administruje (niewykorzystane środki z depozytu są przenoszone na kolejny rok). Instytucje uczestniczące korzystają z określonego procentowego rabatu na APC odliczonego od ceny katalogowej (rabat wynosi od 15 do 25 %). Instytucje uczestniczące w programie otrzymają dostęp do konta administracyjnego Research Dashboard (instrukcja).

Autor artykułu zaakceptowanego do publikacji powinien wypełnić formularz on-line zgodnie z instrukcją wydawcy. Autor korespondencyjny powinien posługiwać się adresem email z domeny instytucji uczestniczącej w programie, co gwarantuje, że system automatycznie prześle zapytanie o weryfikację artykułu do administratora konta w jego macierzystej instytucji. Koordynatorem licencji i programu T&F od 2021 r. jest firma Ebsco, osoba kontaktowa: Anna Abramowska AAbramowska@ebsco.com. Informacje dla autorów znajdują się także na stronie wydawcy.

Uczestnicy programu publikowania T&F w roku 2021:

  1. Instytut Badań Systemowych PAN
  2. Instytut Chemii Bioorganicznej PAN
  3. Politechnika Gdańska
  4. Politechnika Łódzka
  5. Politechnika Śląska
  6. Politechnika Warszawska
  7. Politechnika Wrocławska
  8. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
  9. Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  10. Uniwersytet Warszawski

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2022